Followers

Search my Blog

Wednesday, September 8, 2010

ummphh~raye sana sini or ct ctu cane cni??

ouh korunk.....fafau td br pas berbincang dgn bangcik...ahha....psl raye nikan.....almaklumlah diziz my last raye as single...if god will....ape pendapat korunk psl giliran nk raye ni???ader org kater eloklah bergilir....ade yg ckp, ala, umah dah dekat ngn umah mak suami/isteri...tiap2 tahun dah balik umah saye...xpela blk umah saye jgk....kannn...
ehemmmm....utk sang suami if umah dekat ngn umah mak ekau, boleh sgtlah lau ekau nak wat lagu tuh....kan dah tggjawab ekau.....utk sang isteri, lau umah ekau same dekat seinci ngn umah mak ekau pon, lau ekau kene balik ikut suami di pg raye sm ngn mak mentua ekau, ikut bai sahab....ekau kene follow die....ni aku tgk, anak perempuan plok yg lebih2....kene balik umah mak die...lau mak ayah suami dah xde, xperla ekau leh wat tiap2 tahun macam tuh....TAPI LAU MAK SUAMI EKAU ADER, PATUT SGT KER EKAU NAK BALIK UMAH MAK EKAU YO???....ni fafau nk hurai ler psl drama sebabak pg td....rozita chek wan berlakon....WEI, BAI SAHAB, LAU ROZITA CEK WAN TU XBERLAKON PON, MENDE NIH MMG DAH SELALU KORUNK WAT GAK...xbaik dowh...sian mak laki korunk tuh.....
KORUNK XSEDEY KE BILE TGK ORG TUA, dah siap2 packing barang nak blk kampung raya kat umah die....awal seminggu....sedey aku.....kdg2 nak menangis aku tengok.... nenek aku, walau mcmn die nak duduk ngn mak aku pon, die nak jgk balik rayer umah dier....walau cemana xlarat pon die....die nak jgk kemas umah die utk rayer....mmg la umah aku tu dekat ngn umah die...tp sbb umah aku pon jd umah ibu(nenek belah ayah aku dok town skang...hahaha, die terbalik plok, die balik kampung nak raye okeh)....aku kene la kemas umah.... sudahnyer die tgu la mamalong aku balik...nasibla mamalong balik awal....dptla tlg kemas umah....tp tupon, wan nak lg awal....wan xcakap....xpernah merungut,,,,ape je anak2 die bg, die amek, die pakai...ape je anak2 die ckp, die senyap je...xpernah berkira....xpernah nk marah2....wan selalu beralah...kalau org amek yg ni, die amek yg org xsuke pon xpe....aku kdg2 pelik dgn perangai sesetgh org....muke ganas, ckp nak besor, sdhnyer pg raye tiap2 tahun kt umah mertua....anak2 dgn raser bga btau diorg smpi petang rayer 1st, jadahnyer korunk nak smpi petang raye????sape nak kemas umah macam tu???korunk smpi sumer mende da siapkan???tu dulu bai...time wan masih kuat lagi...bolehla korunk wat mcm tu...skang ni wan xsihat dah....nak masak pon xkuat....aku kire bersyukur wan masih boleh jalan lagi dlm usia macam die tuh...kdg2 aku faham, mungkin ader reason yg kuat utk korunk wat mcm tu....tp selalu ke nak guna reason2 tu??.....sedih weh....sedih sgt....kdg2 kiter xleh nak harapkan sorg je adik beradik kite balas jasa mak....mn pegi tggjawab anak lelaki...??kepada yg dah melaksanakannya, syabas fafau ucapkan....kepada yg x lagi, fikir2kanlah...utk sang isteri, ha baru tau tggjwb isteri tu besar sgt....jgn merungut kalau tiap2 tahun korunk xpat raya uma mak korunk, syurga bawah tapak kaki suami tau...macam mama, xpernah pon rase sedey sbb ayah mmg tiap2 tahun rayer kt umah die...sepanjang mama kawen ngn ayah, mama dah xpernah tdo uma wan da...mungkin sbb faktor uma wan dekat ngn uma mama kan, but ironisnyer, mama aku mmg anak yg baik...die xpernah lawan ckp wan n suami die....ikut kan aje...alhamdulillah, tahun demi tahun, ayah aku dah semakin berubah..tp makan masa bai...lamer...cuma aku leh salute ayah aku nih, die mmg berkeras nak jaga mak mertua dia..kebajikan wan die xpernah abaikan...kdg2 die marah mama sbb lambat msk utk wan makan...masak kan wan kt umah....sumer ayah aku da wat sekarang...hmmm....tiap2 tahun kebelakangan ni mmg aku risau akan kesihatan wan.....siusly beb...wan xtunjuk....tp mungkin sbb aku cucu plg dekat dgn die n sk pau duit wan time kecik2, mungkin aku lebih dpt faham wan....kalau boleh, die nak anak cucu die dtg jenguk die....entahlah, meleleh2 hingus n air mata aku time type entry ni....aku rs nila entry aku plg sedih sekali....mmg aku syg gile2 kt wan.....mmg kalau leh, tiap2 tahun aku akan belikan persiapan raya utk wan.....kalau aku mampu, aku dah bg dah org gaji utk wan....korunk nak balik semgu lepas raye pon xpe....once again, entahlah weh, terpulang kat korunk....selagi masih ader, sayangilah die seadanya....

No comments: