Followers

Search my Blog

Sunday, January 23, 2011

Mangsa Bas Ekpress DELIMA

korang still igt x kes kemalangan ngeri tahun lepas?? Bas DELIMA yg mengorbankan lebih kurang 11 orang kot rasernyer (masa aku baca s/khabar) time tula… kan utk entry ni  aku ader btau…ce baca ce baca….heee….

korang nk tau pe jd pada mangsa2 kemalangan yg msh hidup x??ececee…nak ajer

okeh, seperti yg diceritakan oleh nenek sedara aku merangkap ibu pd firdaus nih…(sbb fafau dikire pendiam oleh kaum keluarga kt sana, so mmg xcmpur ngn fir n yg len2~bukan xcmpur, xbyk ckp…ngeeee)

kalo xsilap mlm tu fafau pegi kenduri umah nenek sedara fafau(mak pd firdaus nih)….kenduri tu kenduri arwah n doa selamat fir(firdaus)…so nenek(nmpk mcm tua kan?pangkat je beb, mak fir xtua sgt pon)….so nenek pon cerita la sambil wa melantak makan nasi ambeng ^_^

fir punye kecederaan plg xteruk berbanding mangsa2 len..^_^ xteruk macamana???

okeh::: tgn die nampak isi n kene tampal ngn kulit kt peha….kaca masih lagi tertanam kt kepala die(yg halus2), so bengkak2 kt mata n so so… 2 hr sebelum kenduri br je kuar 2 pieces kaca dr dahi die(die gosok2 n tarik, eh2 kuar plok)…tp mmg sakitla kan….

what is happening during dat time ekceli??

menurut fir(spt yg diceritakan oleh nenek), sebenarnye pemandu tu mmg laju… b4 die msk tol lagi die dh hampir2 nk langgar org…terdetik kt hati fir ni mmg bas ni nk eksiden xlama lagi…so die slh seorg yg berjaga ms kejadian kan…(aku xtny plok ms kejadian tu mcmn kan?-almaklumlah, pendiam)…so ms mende tu berlaku-bas terbang, die pegang awek die kt sebelah kuat2….sbb awek die tidor kan…jd ms bas tu berpusing ntah baper kali ntah die pengsan…50-50…

ms tula fir dh xsedar diri(eh?pengsan kan??)..

part paling sayu aku dgr::: fir ckp, ms tula dtg arwah makwek n pakwek aku(moyang aku n nenek fir)…arwah makwek n pakwek jalan pgg tgn smpi kat die….n marwah makwek ckp “bgn fir, ko jgn ikut makwek, ko ikut mak ko….bangun….” berapa kali arwah makwek ckp mcm tu n then arwah pakwek pgg tgn arwah makwek n jalan (pergi)….

time tu jgkla fir tersedar n dgr ader org pgl nama dia….(sbb awek die dh keluar dr bas, n btau kt penyelamat@org yg tlg  yg kwn die nm firdaus ada dlm bas tukan)…

pas dikuarkan dr bas n dibaringkan kt jalan, fir pon jerit pgl nama awek die tuh…”kalo ko msh hidup, pgg tgn aku nih”-camtula bunyiknyer…fir raba2 ader tgn kan, tapi tgn tu sejuk plok!! skali angkat???mak aih!! tangan je!!last2 awek die pegang tgn fir…fuuh lega….ecece

smp kt ospital, len plok citernyer….ms nk tgu operation n cleaning process semuakan…. lambat satu hal…ala…kat GH seremban…taula… dh tu, nurse pelatih yg dtg wat cleaning…boleh plok diorg geli2….ni aku nk ckp”ko berhenti jd nurse la kak oi!!”

nenek aku plok, die xpuas ht ngn layanan doc n nurse GH…boleh ko, die kater, “sy rs tgn ank akak ni kene potong ni”….”mangkuk kan??”

mengamukla nenek aku sbb si fir ni baya bangcik aku tau x….kire br dua tahun mcm tu la kt uni….dhla exbudak MCKK okeh…tp lupe plok die blaja ktne skg…UPM ke UPNM~sy tegaskan yg sy kan pendiam….hee..straight A1 plok ms SPM kire sama la ngn bangcik kan?(nak jugak btau yg family aku hebat giler kan??aku jer T_T)

then, ms tu uni die kol…lau xsilap aku uni die ader hospital sendiri, so mungkin antara HUKM etc….then makcik aku mintak discharge la…so kene byr RM800 kalo nk discharge(maybe ni standard utk semua hospital kalo nk discharge ms dpt rawatan)…so mmg terbaikla sbb xpotong tgn ke hape kan…

trauma::::: fir ms kt hospital mmg xleh tido….pakar psikiatry di hantar utk diagnose mslh fir….setiap kali die tido, mmg die nampak mayat2 lam bas tukan…

kt rumah:: masa kt umah len plok citer, tiap2 malam fir mimpi, org yg mati(mangsa kemalangan) bas tu dtg cr die minta nyawa…perghh…giler seramkan??kdg2 satu hr die xtdo…sbb bile tertidor je sure mimpi mende2 tuh…yg xleh blah, smpi driver(yg mati tu) pon kejar die jugak…takut ngko…

rasernyer nenek dh pergi jugak jumpa ustaz n pengamal2 perubatan utk ubatkan fir…

awek fir:: pe jd kat awek die??ms kenduri tu(kire smpi pd hr tu la), nenek ckp yg tulang jari awek die stil tkeluar lagi sbb jari hancur kene kaca kan….so hantar pakar hospital pantai, hospital pantai tolak kes tu sbb xleh nk wat ape…xtahu ape condition awek die skang…

insurans n peguam:: ms fir kt hospital, pas condition trauma die dh ok, org insurans dtg utk kira ganti rugi n tny soalan sbenar n so so kan…time tula chanselor n dekan uni n  sykt insurans tu reveal bhw 10 org je mangsa dlm bas (nt sure, based on ckp nenek aku tula-aku pendiam kan?remember??) yg hidup hga ke hari ini…

---->ko bygkanlah 10 org je??satu bas ader lebih kurang 43 seat…yg hidup 10 org je?okeh, ce try 20 0rg je yg nek bas tu?? separuh lg mati bai….masyaAllah

plus, sykt insurans tu jugak ckp die plg bertuah sbb kecederaan fir nilah yg plg ringan(plg ringan tau, so kire yg lain?)mak aih….ader yg tulang punggung retak@beralih…perghh

skrg ni, nenek aku n beberapa mangsa yg lain dlm kes nk saman syarikat bas terbabit…

lastly:::FYI, hospital pantai(kalo xsilap aku), akan amek n hantar fir dr rumah ke hospital masa fir buat check up kt ctu…~**GH ado??kalola Gh wat cmni…wa salute beb

~~~>renung2kan n selamat beramal=)

 

No comments: